Är ditt Jeeves ERP klart för SEPA?
Nu i höst den 31 oktober inträffar ”SEPA End Date” i Sverige
SEPA – Single Euro Payments Area
SEPA är framtaget och drivs av EU-kommissionen tillsammans med Europas banker. Med SEPA vill man inom Europa göra det möjligt för privatpersoner, företag och andra aktörer att på ett enhetligt sätt skicka och ta emot betalningar i euro, betalningar ska hanteras på samma sätt oavsett om det är en nationell eller gränsöverskridande betalning.
Den nya standarden innebär att ditt Jeeves affärssystem måste kunna hantera den nya SEPA-standarden för att ert företag även fortsättningsvis ska kunna skicka och ta emot betalningar i euro på ett tids- och kostnadseffektivt sätt.
Kontakta din bank
De nya betaltjänsterna som svenska banker erbjuder sina kunder är olika. Kontakta därför er bank för att se vilken tjänst de erbjuder för att lösa detta.
Påverkar det oss i Sverige
Ja, i SEPA ingår alla 28 EU-medlemsländerna samt Island, Norge, Liechtenstein, Monaco och Schweiz. Länderna inom eurozonen är redan aktiva inom SEPA för samtliga eurobetalningarna sedan 1 augusti 2014. För länder utanför eurozonen är sista dag för att övergå till SEPA-betalningar bestämt till den 31 oktober 2016.
Jeeves ERP och SEPA
Från Jeeves version 12.0 stöder Jeeves ERP credit transfer schemat Kund-till-bank, baserat på ISO 20022 XML-standarden. Från version 13.0 finns även funktionalitet för inbetalningar via autogiro inom detta område samt inläsning av kvittensfil gällande betalningar.
Veta mer om SEPA och Jeeves ERP?
Kontakta oss på Systemstöd på något av våra kontor här >