Prospekts och kunder i fokus med HubSpot

HubSpot är en marknadsledande, molnbaserad plattform som är skräddarsytt för att hjälpa ditt företag att växa, genom att skapa digitala relationer med prospekts, leads och kunder som ger:

HubSpot startade 2006 med en molnbaserad plattform för att hjälpa företag med inbound marketing. Där ett företags alla digitala marknadsföringsaktiviteter för att generera leads (e-postmarknadsföring,blogg, sociala medier) kunde hanteras och följas upp.

HubSpot har sedan starten växt och är idag en integrerad plattform för att hantera din försäljning, marknadsföring och ärendehantering, där hjärtat i plattformen är HubSpot CRM. 

 

Köpresan: säljtratten blir en cirkel i HubSpot

Du har säkert kommit i kontakt med eller använder begrepp som "säljtratt" eller "sales funnel". Men idag är kunder skeptiska, kunniga och har större förväntningar än någonsin tidigare på din sälj- och marknadsorganisation. vilket innebär att det är dags att tänka nytt!

The Flywheel Model (svänghjulet) är en modell anpassad av HubSpot för att förklara den kraft och momentum som uppkommer när du anpassar hela din marknads- sälj- och eftermarknadsorganisation att leverera enastående kundupplevelser. 

När du använder inbound-metoden som grund är de tre faserna av ditt svänghjul attrahera, engagera och glädja. Med svänghjulet använder du glada och nöjda kunder för att få bra referenser och återkommande sälj så att ditt företag växer när svänghjulet snurrar snabbare och snabbare. 

 

Integrerad marknadsföring och försäljning med HubSpot

Med HubSpot får du inte bara en samlad översikt av besök på hemsida eller blogg, leads och kunder. Utan du kan även på en specifik kontakt se vilka blogginlägg personen uppmärksammat, vilka sidor personen besökt sista tiden och om de talat med någon av dina säljare eller har öppna ärenden hos er kundtjänst. Allt samlat i en och samma plattform!

 

 

Från försäljning till kundservice i samma plattform

HubSpot CRM är grunden som kan kompletteras efterhand när nya behov uppkommer med ytterligare funktioner (hubbar), för att ytterligare knyta ihop ditt företags alla kontakter och processer från marknadsföring, försäljning till kundservice i en och samma plattform.

Alla tillägg till HubSpot finns i olika nivåer av funktionalitet. Det innebär att du kan anpassa HubSpot att passa ditt företags behov.

 

HubSpot CRM för din försäljning framåt

HubSpot CRM är kostnadsfritt och grunden i HubSpot plattformen. I HubSpot CRM är allt uppbyggt kring dina kontakter och kunder. Med de funktioner och hundratals verktyg som finns kopplade till HubSpot är idag HubSpot CRM ett av världens ledande CRM-system.

Överblick med HubSpot CRM

Med HubSpot har du allttid tillgång till en uppdaterad bild av era potentiella affärer i realtid. Där du enkelt och snabbt till exempel kan se och filtrera på vunna och förlorade affärer, genomförde och schemalagda möten eller skickade offerter och kundavtal.

HubSpot CRM loggar säljaktiviteter automatiskt

Med HubSpot CRM spåras dina kundinteraktioner automatiskt – oavsett om det handlar om ett e-postmeddelande, sociala medier eller ett samtal. Synkronisera HubSpot med Gmail eller Outlook för att fånga all dialog, e-postmeddelande eller möte när det händer.

Enkelt att komma igång med HubSpot CRM

HubSpot CRM är lätt att lära sig och enkelt att anpassa, vilket innebär att du kan fokusera på att sälja och ta hand om dina kunder, istället för att under månader försöka lära sig en ny programvara.

Upptäck HubSpot CRM

Marknadens olika programvaror för att hantera säljprocesser och kundrelationer skiljer sig åt. Med HubSpot blir det enkelt för dina säljare att upprätthålla alla relationer med befintliga och potentiella kunder och driva deras säljprocesser framåt.

 

 

+1000 integrationer med andra system

HubSpot är integrererat med +1000 olika system och applikationer (HubSpot App Marketplace) där antalet integrationer kontinuerligt ökar. Populära HubSpot integrationer är till exempel med Gmail, Outlook, WordPress och Shopify. Dessutom integrationer med sociala plattformar som Linkedin, Facebook, Instagram, Twitter eller Youtube, vilket innebär att du skapar, redigerar och schemaläggar alla inlägg från en och samma plattform – HubSpot! 

 

 

Integrera HubSpot med ditt affärssystem

Vår bakgrund på Systemstöd är att implementera, förvalta och vidareutveckla verksamhetskritiska system. Idag sker det hos +250 kunder och företag inom distribution, tillverkning och projketverksamhet. Där basen för våra leveranser är något av affärssystemen Sage X3, Visma.net, HansaWorld eller Jeeves ERP. Med integrationer med dessa affärssystem och HubSpot får du full kontroll på all kundinformation i realtid. 

 

Fördelar med HubSpot

 

 

Veta mer om HubSpot? Boka ditt möte här!

Vill du veta mer om HubSpot, har frågor eller vill se om det passar er verksamhet? Boka ett möte här


HubSpot grundades 2006 av Brian Halligan och Dharmesh Shah vid Massachusetts Institute of Technology (MIT).
Som doktorander vid MIT hade Brian och Dharmesh märkt en förändring i hur människor handlar och köper. Från detta skifte föddes företaget HubSpot.
Förändringen de uppmärksammade grundades på "inbound", det vill säga föreställningen att människor inte vill bli avbrutna av trakasserade av säljare - de vill bli hjälpta i sin köpprocess.

Idag finns HubSpot med egna kontor i 13 länder med +5 900 anställda. HubSpots mjukvara, tjänster och support används av 135 000 kunder i drygt 120 länder, för att växa genom att attrahera och engagera nya och befintliga kunder. 

HubSpots starka tillväxt kommer av att programvaran är extremt snabb att lära sig med enkel, lättnavigerad layout, även för de som inte är tekniskt kunniga. Dessutom finns det mängder av inbyggda mallar och verktyg i HubSpot som hjälper dig att komma igång och utveckla ditt företag inom marknadsföring – försäljning – kundservice.




HubSpot hjälper dig att marknadföra och sälja effektivt



Marknadsföring och inbound marketing med HubSpot Marketing Hub     

För Inbound och Marketing Automation


Med HubSpot Marketing får du det stöd och de verktyg du behöver för att skapa kvalificerade leads och ge dina kunder den information de söker.

Starta enkelt redan idag eller bygg vidare på den Inbound marketing strategi ni redan skapat med intressant innehåll och segmenterad, automatiserad marknadsföring.


HubSpot Marketing Hub: verktyget för att hantera dina inbound marketing kampanjer med funktioner som:

Blogg
Landningssidor
E-postmarknadsföring
Kalender för SoMe publicering
Analys och dashboards

I HubSpot finns allt för att du ska kunna nå och attrahera rätt målgrupp och konvertera besökare på till exempel er hemsida eller blogg till leads och kunder. Automatiserat och integrerat med HubSpot CRM.


HubSpot Marketing Automation automatiserar, förenklar och effektiviserar din marknadsföring och försäljning

Med HubSpot Marketing Hub har du verktyget att skicka rätt budskap till rätt person vid rätt tillfälle.

Skapa automatiseringar och workflows efter unika behov. Integrera er hemsida med HubSpot CRM eller bygg hemsidan i HubSpots CMS Hub.

Med HubSpot är det enkelt att skapa och följa upp effekten av marknadsföring. 

Ställ din fråga om HubSpot Marketing Hub här


Effektiv och automatiserad försäljning med HubSpot Sales Hub    

Mindre administration och effektivare försäljning


HubSpot Sales Hub effektiviserar och automatiserar säljavdelningens arbetsuppgifter samt samlar och skapar värdefull kunskap om alla kontakter, kunder och potentiella kunder.

Med HubSpot CRM samlas information automatiskt, vilket ger dig mer tid att fokusera det viktigaste – nya affärer och tillväxt.



HubSpot Sales Hub hjälper säljare till avslut och hantera prospekts effektivare på en lättanvänd plattform med:

E-post sekvenser
E-post spårning/avisering
Kalender med mötesplanering
Dokument- och offerthantering
Dashboard och rapporter

HubSpot är en marknadsledande platform för dig som arbetar med försäljning. Här kan du hantera potentiella kunder med en individuell säljprocess, få ett effektivt arbetsflöde och öka mängden leads.


HubSpot Sales Hub eliminerar onödig administration genom att verktyg och information finns samlat i en lättanvänd CRM-plattform.

Ett system säljare älskar, då de får ett verktyg som ger mer tid att fokusera på det som betyder något: leads och kunder.

Ett modernt arbetssätt för prospektering och försäljning helt enkelt!


Kundservice kopplat till marknad och CRM med HubSpot Service Hub     

Kundservice med kunden i fokus


HubSpot Service Hub – för optimerad ärendehantering och kundtjänst. Med funktioner för att effektivisera din kundservice genom att minimera riskerna för fel, förkorta svarstider och skapa bättre kundrelationer.

Här kan dina kunder chatta, ringa och skapa ärenden direkt via er webb till er kundtjänst.


Information delas så att alla alltid kan ge alla kunder bästa kundservice! HubSpot Service Hub har funktioner för:

Kundportal
Chat och chatbots
Helpdesk automatisering
Kunskapsdatabas
Kundfeedback – enkäter

Idag förväntar sig dina kunder snabba svar och personlig service i flera kanaler. I HubSpot Service Hub samlas all information, vilket innebär att ni inte längre behöver leta i flera olika applikationer.


HubSpot Service Hub är helt integrerat med övriga delar av HubSpot plattformen. Det innebär att din kundservice och supportfunktion kan se dialogen din kund haft och har med sälj- och marknadsföringsresurser.

Det ger snabbt en fullständig överblick och information om hur eventuella problem kan lösas bäst och säkerställer att dina kunder får bästa möjliga kundservice.


Priser HubSpot

HubSpot priser

Priset för din Hubspot plattform påverkas av vilka affärsområden du vill använda. Att samla marknadsföring – försäljning – service i en och samma integrerade plattform ger oftast bättre effekt långsiktigt. Men du kan också starta med en del, till exempel HubSpot CRM och bygga på med mer funktionalitet, användare och andra HubSpot moduler efterhand.

De vanligaste delarna är HubSpot Sales Hub, Marketing Hub, Service Hub och CMS Hub. Där dessa erbjuds i tre olika nivåer:
Starter
Professional
Enterprise

Där nivåerna bland annat har olika mycket funktionalitet, antal ingående användare som ingår och storlek på listor (marknadsföringskontakter). 

HubSpot CRM pris

Det bästa med HubSpot är att de erbjuder en gratis för alltid version av HubSpot CRM. Gratisversionen vänder sig till dig som vill prova lite på egen hand medan Starter-versionen är första klivet från gratis versionen och erbjuder mycket funktioner för ett mindre företag. För medelstora till stora företag rekommenderas nivåerna Professional eller Enterprise av HubSpot, där Enterprise har flest funktioner och störst volymer. Aktuella HubSpot priser och funktioner ser du här

Pris HubSpot Marketing Hub

HubsSpot Marketing Hub kostar från 41 Euro per månad  (Starter). I Marketing Hub finns ett brett urval av funktioner (Marketing Automation, popup-formulär, A / B-test, SoMe, uppföljning webbtrafik/kampanjer mm) som hjälper dig att omvandla dina leads & prospekts till kunder.

Pris HubSpot Sales Hub

HubSpot Sales Hub kostar från 41 Euro per månad (Starter) med två användare och är ditt verktyg för effektivare säljprocess och fler avslut. Funktioner i Sales Hub är till exempel e-postmarknadsföring, livechat och möteshantering.

Pris HubSpot Service Hub

HubSpot Service Hub kostar från 41 Euro per månad  (Starter) för två användare och är ditt verktyg för att erbjuda förstklassig ärendehantering och kundsupport. 

Pris HubSpot CMS

HubSpot CMS kostar från 21 Euro per månad (Starter). Här skapar du enkelt webbsidor, bloggar och landningssidor från färdiga teman. 


Ta steget och utveckla er marknadsföring och försäljning!


Intresserad av några tips och mer information om framgångsrik marknadsföring? Eller råd kring att arbeta enklare, effektivare med er marknadsföring och försäljning? Kanske finns intresse att börja använda inbound marketing för att intressera nya målgrupper och få nya leads? Eller en blogg för att dela information hur era produkter/tjänster effektiviserar och används bäst? 
Skälen till att du vill lära dig mer kan vara många.

Därför har vi här samlat information om marknadsföring – försäljning – kundsupport med fokus på HubSpot här.


Vad är HubSpot?

HubSpot är en integrerad plattform med programvara för marknadsföring, försäljning och service som hjälper ditt företag att växa utan kompromisser. Här en kort introduktion:


Vad är Inbound? 

Inbound Marketing är ett grundläggande skifte i sättet du marknadsför och säljer dina produkter och tjänster, det är en filosofi som bygger på att hjälpa. Upptäck här hur denna förändring skett, hur köpbeteenden utvecklas och grunderna i inbound.


Vad är Content Marketing?

Dagens marknadsföring har förändrats och ser idag annorlunda ut jämfört med innan internet och sociala medier tog över. Content marketing finns idag omkring oss via bloggar, poddar och videos. Här en video med allt du behöver veta om content marketing!


Vad är digital marknadsföring

Vad är digital marknadsföring? Här en video om ämnet med tips för att lyckas med din digitala marknadsföring!


E-post marknadsföring för nybörjare

Att använda och arbeta med e-postmarknadsföring innebär många fördelar. Du kan använda e-postmarknadsföring för att driva trafik till din hemsida, få ökad försäljning i er e-handel, stärka kundlojalitet och marknadens relation till ert varumärke. Här e-postmarknadsföring för nybörjare med 5 tips för att lyckas




Ordlista – vad betyder alla begrepp?


Det är lätt att bli förvirrad av alla ord och uttryck när vi talar om dagens allt mer digitala marknadsföring och försäljning.

Vi har gjort det enkelt för dig genom att samla några av de vanligaste begreppen och förklara kort vad de betyder nedan. 
Dessutom – här en länk till Ordlista för HubSpot – där du lär dig alla definitioner av de termer som används i HubSpot plattformen.


A/B test
Ett A/B-test (även kallat split test)är när du testar två olika webbsidor, webbplatser eller annonser mot varandra för att se vilken som fungerar bäst. 

Ads Manager
Ads Manager är ett verktyg där du skapar annonser på Facebook, Instagram och Messenger.

Algoritm
På sociala medier och sökmotorer som Google är det algoritmen som styr vad du ser i ditt flöde.
Algoritmen samlar information och visar sånt som är mest relevant för dig. 

Content Marketing
Content marketing översätts med innehållsmarknadsföring på svenska och är en form av digital marknadsföring.
Det är ett sätt att marknadsföra produkter, tjänster och företag genom att publicera innehåll som skapar värde för besökarna.

Content
Content översätts på svenska till innehåll. Innehåll texter (blogg, nyhetsbrev, e-post) bilder eller videos som potentiella eller befintliga kund vill ta del av. 

Contentplan
Innehållsplan och planering av det innehåll du ska publicera framåt i tiden. När och i vilka kanaler ska det publiceras?
Med vilket ämne och budskap? Hur och när ska det följas upp? 

B2B
Betyder Business To Business och avser marknadsföring/försäljning av tjänster/produkter från ett företag till ett annat.

B2C
Står för Business To Consumer och handlar om marknadsföring/försäljning av tjänster/produkter från ett företag till konsument/privatmarknad. 

Chatbot
Ett datorprogram som simulerar ett mänskligt samtal med automatiserade svar eller artificiell intelligens via ett chatgränssnitt.

Clickbait
Avser att locka till sig så många klick som möjligt, ofta genom vilseledande budskap som inte har med innehållet att göra.

Click-map
En grafisk representation och bild som visar var besökare har klickat på en webbsida.

CMS
Är en förkortning för Content Management System som är ett innehållshanterings- och webbpubliceringssystem för att redigera innehåll på en webbplats. 

Content Marketing
Även kallat innehållsmarknadsföring – en marknadsföringsmetod som bygger på att skapa förtroende och lojalitet genom att förse sin målgrupp med relevant och värdeskapande innehåll. 

Conversion Rate
Antalet besökare som väljer att göra det du vill att de ska göra. Exempelvis hur många besökare som handlar i din e-handel eller laddar ner ett white paper.

CPC
Står för Cost Per Click det vill säga kostnad per klick på till exempel din Google eller Linkedin annons.

CRM
Förkortning för Customer Relationship Managment, även kallat kundvårdssystem. Ett sätt att möta och interagera med befintliga och potentiella kunder.
Gartner  definierar det som en affärsstrategi för att generera ökad lönsamhet, omsättning och kundnöjdhet. 

CTA
Står för Call To Action och innebär den åtgärd du vill att en besökare ska göra till exempel köpa eller klicka.

CTR
Står får Click-Through Rate på svenska även klickfrekvens. Anger hur ofta det klickas på till exempel din Facebook annons.

Digitala kanaler
Den digitala plats där du förmedlar din marknadsföring och kommunikation. Det kan till exempel handla om sociala medier, e-postutskick, digitala annonser.

Engagemang
Din målgrupps engagemang på det innehåll du publicerar och marknadsför till exempel klick, delningar och kommentarer.

E-post kampanj
E-postkampanj är ett e-postmeddelande som skickas till riktade målgrupper, listor och kunder med information om nyheter, produkter, tjänster och olika erbjudanden.

Evergreen content
Content som är hållbart över tid utan att du behöver ändra eller uppdatera något.

Facebook-pixel
Hjälper dig att mäta hur effektiva dina annonser är. Läs mer om Facebook pixeln här

Freemium
En gratis tjänst eller applikation som ska leda kunden till att övergå till företagets betalversion.

Gamification
Gamification är ett sätt att öka användarens engagemang. Träningsappar är ett bra exempel på gamification där man får poäng, steg och så vidare när man tränar och rör sig.

Geofencing
Kan användas för platsbaserad annonsering som då visas för de personer som befinner sig är i ett visst område. 

GIF
Står för Graphics Interchange Format Populärt för att på till exempel en webbsida visa enkla animeringar.

Google Ads
Är namnet på Googles annonseringsprogram. Google Ads annonser syns till exempel högst upp på sidan av resultatlistan vid en Google-sökning.

Grafisk profil
Är regelverket hur ett företags logotyp, färger, typsnitt och andra grafiska element ska användas i all visuell kommunikationen.

Hashtag (#)
Märker ditt innehåll med ett visst sökord för att lättare kategoriseras och göras sökbart.
Hashtags används i sociala medier som Instagram, Linkedin, Twitter och Facebook.

Inbound Marketing
Även förkortat IM det vill säga marknadsföring som fokuserar på att förstå kunden och förtjäna dennes uppmärksamhet.

Inlänk
Inlänk är en länk från en refererande hemsida/domän som länkar till er webbsida.

IR
En kortform av Investor Relations.

JPEG
Står för Joint Photographic Experts Group, ett bildformat för digitala bilder.

Kanal
En kanal är platsen där du förmedlar din kommunikation till exempel nyhetsmail eller sociala medier.

Konvertering
Handlar om att få din målgrupp att göra det du vill att den ska göra, till exempel klick, köpa eller ladda ner en guide.

KPI
Står för Key Performance Indicator. Ett nyckeltal, styrtal att förhålla sig till och försöka uppnå och används för att mäta effektivitet.
Det kan handla om till exempel besök på en blogg eller hemsida, nedladdningar av guider.

Köpresa
Den väg en kund tar (befintlig eller potentiell) tar innan ett köp och konvertering.

Lead / Leads
Ett annat ord för potentiell kund. 

Lead Generation
Processen att attrahera och konvertera personer till potentiella eller faktiska kunder. 

Marketing automation
Brukar även förkortas MA. Automatiserad marknadsföring baserad på kundens digitala beteende och handlingar.
Ett system som genom en eller flera programvaror övervakar potentiella kunder och riktar olika marknadsföringsaktiviteter baserat på deras beteende.

Metataggar
Textfält som visas i sökmotorerna för att beskriva din webbsida. 

MFL
Förkortning av marknadsföringslagen, det vill säga lagen som gäller för alla produkter på den svenska marknaden.
Syftet med lagen är att motverka vilseledande och aggressiv marknadsföring.

Målgrupp
Målgrupp är en definierad grupp av människor som du är intresserad av att marknadsföra dina produkter och tjänster till. 

Native Advertisement
Annonsering som ser ut som redaktionellt innehåll på en webbsida, men som är och är märkt som annons.

Netikett
Regler för att underlätta umgänget på internet. Dessa regler har inte skapats av någon kontrollinstans,
utan bygger på samlade erfarenheter från användare över hela världen. 

Nyckelord
Sökord som du vill synas med i sökmotorer som till exempel Google och Bing.

Off page
SEO-arbetet för att öka sidans tillgänglighet från andra webbplatser som inlänkar från andra hemsidor.

On page
SEO-arbetet du jobbar med internt på din webbplats för att optimera innehållet (både det skrivna ordet och HTML-källkoden) för att göra den så enkel som möjligt att hitta.

Open Source
Betyder öppen källkod.

Organisk sökning
Även kallad naturlig sökning avser användningen av sökmotorer för att hitta önskad information om ett visst ämne eller för att hitta svar på specifika frågor om ett ämne. 

Persona
Beskrivning av en typisk person i din målgrupp. Tas fram för att kunna skapa en mer pricksäker marknadskommunikation.

PNG
Står för Portable Network Graphics och är ett format för digitala bilder.

PPC
Betyder Pay-per-click det vill säga kostnad per klick. 

Puff
En bild eller kort text som ska locka till mer läsning. Exempel är till exempel en hemsida där man ser företagets blogginlägg i ett flöde,
men man måste klicka på texten/bilden för att se hela inlägget.

Responsivitet
Hemsidans layout anpassar sig efter besökarens enhets skärmupplösning och skärmstorlek (datorskärm, surfplatta eller mobil).

Retargeting
Marknadsföring mot tidigare besökare.

ROI
Står för Return On Investment (avkastning på investering).

Räckvidd
Antalet personer som nås av ditt innehåll.

SEM
Search Engine Marketing eller på svenska sökmotormarknadsföring. 

SEO
Förkortning för sökordsoptimering. För att optimera din webbplats för att få bästa synlighet på sökmotorernas sidor.

SMM
Står för Social Media Marketing där du använder webbplatser för sociala nätverk som verktyg i din marknadsföring.

SERP
Är en förkortning för Search Engine Results Page. Det är resultatlistan som kommer upp efter en sökning i en sökmotor.

Sociala medier
Ett samlingsbegrepp för olika kanaler där du kan vara social och interagera med andra användare. Brukar förkortas med SoMe. 

Storytelling
Med hjälp av historieberättande bygga ditt varumärke och stärka relationen med dina kunder och din målgrupp.

Sökordsanalys
Identifierar sökbeteendet. Vilka ord söker besökare på?

Tonalitet
Även kallat Tone of voice. Definierar vilket språk, vilka uttryck och ordval ditt företaget använder i sin kommunikation.

UGC
Betyder User Generated Content och är någon form av innehåll en konsument av en produkt/tjänst skapat.
Till exempel en bild på din produkt på sin Linkedin profil.

UI
Betyder User Interface Design och visar hur en produkt kommer se ut och uppfattas (färger, typsnitt, former).

USP
Står för Unique Selling Point. Den/de unika faktorer som särskiljer din produkt/tjänst från dina konkurrenters.

UTM-tag
Står för Urchin Tracking Module och är enkelt sätt att tagga upp och följa trafik från olika kampanjer. 

UX
Står för User Experience eller användarupplevelse på svenska.

VR
Förkortning för Virtual Reality det vill säga en virtuell verklighet där miljön är datasimulerad och interaktiv.

White paper
Att i form av till exempel ett PDF-dokument dela med sig av företagets expertis och kunskap, genom att paketera det i ett dokument.

Workflow
Workflow i HubSpot är ett verktyg som automatiskt hanterar en serie aktiviteter när de uppfyller specifika kriterier inom marknadsförings-, försäljnings- eller serviceprocesser.

X-Post
Står för Cross Post Det vill säga att publicera samma innehåll på flera olika plattformar.


Ordlista HubSpot

Vad betyder alla begrepp och definitioner i HubSpot? Här en ordlista som förklarar de vanligaste termerna som används i HubSpot.

Läs HubSpot ordlistan på svenska här (automatiskt översatt)

Läs HubSpot ordlistan på engelska (HubSpot Glossary) här



Du använder dig av en gammal webbläsare som har kända säkerhetshål och webbkläsaren klarar inte av att visa alla funktioner korrekt på vår hemsida. Klicka här för att ladda ner en Gratis webbläsare. Dessa webbläsare är de senaste versionerna av de populäraste webbläsarna.