Systemstöd på Sage FUTURE for Partners
Therése Lönneberg, Åsa Benton, Robin Levin och Rebecka Linnér representerade Systemstöd vid Sage FUTURE for Partners i Barcelona – en intensiv och inspirerande konferens i början av november 2025.
Under tre dagar mötte de Sage-partners från hela världen, delade erfarenheter och deltog i ett fullspäckat program med presentationer, diskussioner och insikter om framtidens affärssystem och AI-drivna lösningar från Sage.

Ett av de stora samtalsämnena var lanseringen av nästa version av Sage X3 som bland annat innehåller:
Integration av AI — Sage AI + Sage Copilot inbyggt i Sage X3
Den nya Sage X3-versionen är “fully embedded” med Sage AI och Sage Copilot — alltså inte som tillägg utan som inbyggda komponenter i Sage X3 affärssystem. Det innebär att användare får AI-driven assistans och insikter direkt i sina dagliga arbetsflöden — utan extra gränssnitt eller system att växla till.
Sage Copilot nya funktioner: Sales Insights & Copilot Chat
Sales Insights: verktyget hjälper till att identifiera försäljningsmöjligheter, upptäcka trender eller varningar. Till exempel fallande ordervolymer, risk för förseningar i leveranser eller kunder som riskerar att tappas.
Copilot Chat: möjlighet att ställa/skriva frågor på “naturligt språk” direkt i affärssystemet. Du kan snabbt fråga till exempel “Vilka kundorder väntar på leverans?” eller “Hur ser lagersituationen ut för produkt X?” och få svar direkt. Detta gör det enklare att tolka data, fatta beslut snabbare och minska manuella och repetitiva arbetsuppgifter.
Vägvisning mot “agent-AI” och vidare automation
På Sage FUTURE kommunicerades att denna release av Sage X3 också sätter grunden för kommande “AI Agenter”.
Det vill säga intelligenta agenter som kan jobba proaktivt inom områden som ekonomi, logistik, regleverk och drift i affärssystemet. Tanken är att dessa AI-agenter ska hantera rutinuppgifter, automatisera processer och “bevaka” nyckeldata — vilket frigör tid för strategisk analys och beslut.
Nya insikter – direkt vidare till våra Sage X3-kunder i Norden
För teamet från Systemstöd blev Sage FUTURE mer än bara en konferens — det var en fullmatad resa mot framtidens affärssystem. Energin och insikterna som samlades väcker nu en stark ambition hos Therése, Åsa, Robin och Rebecka att föra vidare allt de tagit del av till våra Sage X3-kunder i Norden.
Genom att dela med sig av ny kunskap, visa på möjligheterna med moln, AI och automatisering, är målet att hjälpa våra kunder att ta nästa steg mot ett mer effektivt, insiktsdrivet och framtidssäkrat arbetssätt.
Barcelona levererade – både i form av kunskap och energi!
Nu ser vi fram mot att presentera dessa nyheter kring Sage X3 affärssystem för kunder och företag under våren 2026!
