Visma Severa Projekthantering
Med Visma Severa (tidigare Visma.net Project Management) får ni projekthantering och tidrapportering optimerat i ett samlat flöde. Utvecklat speciellt för konsult- och tjänsteföretag som önskar kraftfull lösning med möjlighet till projekthantering, tidrapportering, analys, CRM och resursallokering i det dagliga arbetet.
Kunderna är främst små och medelstora företag inom reklam och marknadsföring, konsult- och projektverksamhet samt teknisk konsultverksamhet. För dessa är funktionalitet som ger stöd i hela kedjan viktigt samt flexibiliteten att anpassa sin lösning fullt ut avgörande.

Visma Severa – för lönsammare projekt
Kundhantering för konsultföretag
Med Visma Severa kan ni integrera hela er kundhantering, säljstöd och projekthantering i organisationens arbetsflöde, för att få bättre kontroll på alla projekt. Dessutom är all kundinformation samlad på ett ställe - kontaktdata, historik, aktiviteter, säljprocesser och lönsamhet.
Integrerat projektverktyg
I Visma Severa är all information om försäljning, schemaläggning, resurshantering, timmar, kostnader och finansiell information integrerad i realtid. Med detta projektverktyg får du dessutom snabb överblick över deadlines, resurser och finansiell status där vinstmarginaler kan ses på olika nivåer som projekt, kund, avdelning eller företagsnivå.
Dessutom kan varje medarbetare och konsult ha sin egen startsida med realtidsuppdaterad information kring till exempel prognoser, sales pipe och fakturerat.
Resursplanering i Visma Severa Projekthantering
Allokera resurser mer effektivt genom att lägga in en preliminär beläggning redan i införsäljningsstadiet av ett projekt. Med enkel och smidig kapacitetsanalys och resurstilldelning per anställd och konsult kan projektledaren ta in eller skära ned på resurser i tid för lönsammare projekt i Visma Severa.
Rapportera tid och utlägg
Dina medarbetare och konsulter kan tidrapportera enkelt via webb eller i appen. All rapporterad tid uppdateras i realtid och är kopplat till aktuell kund (eller internt arbete/projekt) och kopplas direkt till fakturaunderlaget. Kostnader, pris och kundinformation är redan länkat till varje timme per arbetstyp, roll eller person. Andra bra funktioner i Visma Severa för dina konsulter är:
Medarbetare och konsluter som arbetat veckovis i projekt kan använda föregående dag som mall.
Tidrapporter kan ställas in så att de måste attesteras och godkännas av till exempel en projektledaren.
Resekostnader kan rapporteras samtidigt som nedlagd tid.
Olika utlägg kan sammanställas till ett ersättningsdokument där alla kostnad listas.
Utläggens kvitton kan laddas upp och bifogas till aktuellt utlägg.
Fakturering i Visma Severa Projekthantering
Automatiserad fakturering spar mycket tid för alla typer av konsult- och tjänsteföretag. I Visma Severa Projekthantering hämtas fakturaunderlaget direkt från projekt, rapporterade timmar, utlägg och resekostnader, produkter med aktuell kundinformation. Fakturaunderlaget sammanställs och är redo att skickas. Kundfakturor som är klara att skickas kan endera skrivas ut, mailas som PDF eller skickas automatiskt genom tredjepartstjänst. Dessutom integrerat med bokföringen i till exempel Visma Net.
Stöd för återkommande fakturering (till exempel serviceabonnemang).
Kan sammanställa flera jobb på en och samma faktura.
Stöd för flera momssatser och olika valutor.
Stöd för att använda olika prislistor.
Projektuppföljning och rapporter
Du får fullständig överblick av er verksamhet och olika projekt med realtidsgenererade rapporter. Du kan skapa olika rapporter baserade på till exempel projektlönsamhet, resursanvändning eller kundfakturering och intäkter. Rapporter kan läggas till i en personlig dashboard eller distribueras till berörda medarbetare.
Ta enkelt fram personliga dashboards utifrån ansvarsområden och aktuella behov.
Dashboards kan delas och distribueras inom ditt företag baserat på olika roller som till exempel projektledare eller försäljningschef.
Du kan skapa ett obegränsat antal rapporter, spara egna eller gemensamma, göra rapportmallar att dela med kollegor och kunder.
Många rapporter kan läggas till en personlig dashboard för direkt tillgång till uppdaterad information om er verksamhet och olika projekt.